Funkcja Pracownika Pierwszego Kontaktu

Pracownik pierwszego kontaktu jest to osoba podejmująca bezpośredni kontakt z mieszkańcem lub grupą mieszkańców naszego Domu, reagująca na jego potrzeby i wspierająca go w trudnych sytuacjach życiowych.

Jest to osoba wybierana i akceptowana przez mieszkańca, budząca jego zaufanie, a przede wszystkim biorąca czynny udział w zaspokajaniu jego potrzeb bio-psycho-społecznych.

W tut. Domu pracownikami pierwszego kontaktu są pracownicy Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego wspierani w swych działaniach przez specjalistów świadczących usługi na rzecz mieszkańców Domu.

Pracownik pierwszego kontaktu jest rzecznikiem praw i spraw mieszkańca.     Z tej racji przedstawia projekt indywidualnego planu pomocy, działa na rzecz jego realizacji w zakresie ustalonym przez Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny oraz czuwa nad jego wykonaniem.

Zakres postępowania pracownika pierwszego kontaktu:

  1. Pracownik pierwszego kontaktu poznaje zasoby mieszkańca, jego potrzeby, przyzwyczajenia i problemy poprzez:
    - Zapoznanie się z informacjami na temat stanu zdrowia mieszkańca, jego możliwościami i ograniczeniami z tego stanu wynikającymi. W razie potrzeby konsultacja z pionem medycznym w tym fizjoterapeutą.
    - Sygnalizowanie wszystkich potrzeb w zakresie sprzętu rehabilitacyjnego (po konsultacji z fizjoterapeutą) i innego sprzętu pomocniczego koniecznego mieszkańcowi w celu lepszego funkcjonowania.
    - Systematyczne zapoznanie się z wynikami konsultacje medycznych, z których podopieczny korzystał oraz zaleceniami lekarskimi dotyczącymi dbania o jego kondycje fizyczną i psychiczną.
    - Dopilnowanie by mieszkaniec miał odpowiednią odzież i obuwie na każdą porę roku, odpowiednią ilość bielizny osobistej, ręczniki, a także środki do utrzymania higieny osobistej (zgodnie z procedurą) oraz oraz przedmioty codziennego użytku niezbędne mieszkańcowi.
    - Dbanie o stan odzieży mieszkańca oraz jej ewentualne naprawy.
    - Przygotowanie zestawu odzieży na wypadek zgonu (do trumny) oraz gdy zgon nastąpi uporządkowanie rzeczy, które mieszkaniec pozostawił i sprawdzenie czy został przygotowany protokół zdawczy
    - Dbanie o to by mieszkaniec miał okazję poznać innych domowników, personel Domu a także możliwości jakimi dysponuje Dom w zakresie sprzętu RTV i AGD, jak również zajęć terapeutycznych.
    - Podejmowanie i inicjowanie kontaktów z rodziną mieszkańca tak by zapewniana mieszkańcowi opieka jak najpełniej spełniała jego potrzeby.
    - Poświęcenie co najmniej pół godziny tygodniowo na rozmowę ze swoim podopiecznym co pozwoli na lepszą znajomość jego potrzeb, zainteresowań, historii życia.
    - Dbanie o aktywność mieszkańca poprzez umożliwianie mu realizacji jego zainteresowań i pasji lub pomoc w znalezieniu nowych sfer aktywności. 
    - Zainteresowanie sytuacją i potrzebami mieszkańca w przypadku jego pobytu w szpitalu wg obowiązującej procedury.
    - Integrowanie swoich podopiecznych poprzez:
    prowadzenie spotkań grupowych,
    inicjowanie dyskusji, zabaw,
    wywołanie różnych sytuacji, które pozwolą obserwować reakcję i zachowania mieszkańca.
    - Na spotkaniach Zespołu Opiekuńczo-Terapeutycznego zwracanie uwagi na sprawy swego podopiecznego oraz bycie rzecznikiem jego spraw wobec innych pracowników Domu.
    - Po konsultacji z fizjoterapeutą, psychologiem, pracownikiem socjalnym przygotowanie indywidualnego planu wsparcia najpóźniej w 6 miesiącu pobytu podopiecznego w tut. Domu oraz uzupełnianie go co 3 miesiące.
  2. O ile mieszkaniec jest osobą która:
    - chce współpracować,
    - oczekuje od nas wsparcia,
    - nie wykazuje zbyt roszczeniowej postawy,
    - pracownik pierwszego kontaktu ustala z nim cel opieki i sposób jego osiągnięcia.

    W przypadku gdy mieszkaniec nie chce współpracować, nie oczekuje od nas wsparcia, wykazuje postawę roszczeniową pracownik pierwszego kontaktu przedstawia ten problem na spotkaniu Zespołu Opiekuńczo-Terapeutycznego.

  3. Obrany cel opieki pracownik pierwszego kontaktu przedstawia na spotkaniu Zespołu Terapeutyczno-Opiekuńczego, który ustala działania na rzecz jego realizacji.
  4. Wyznaczone zostają osoby odpowiedzialne za wykonywanie wymaganego zakresu usług (terapia, zajęcia rehabilitacyjne, usługi zdrowotne, kulturalno-oświatowe, itp.) w obecności kierownika Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego.
  5. Całokształt wyżej wymienionych zadań koordynuje pracownik pierwszego kontaktu, reaguje w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
  6. Pracownikiem pierwszego kontaktu mogą być osoby zatrudnione w Dziale Opiekuńczo-Terapeutycznym, osoby świadczące usługi na rzecz Domu na podstawie umów cywilnoprawnych, wolontariusze, przedstawiciele podmiotów działających w sferze pomocy społecznej oraz inne osoby uzgodnione przez Dyrektora Domu i kierownika Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego.
  7. Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi dokumentację, w skład której wchodzi indywidualny plan opieki mieszkańca oraz karta spostrzeżeń gdzie odnotowuje:
    - uwagi na temat stanu mieszkańca ułatwiające zrozumienie zasobów i potrzeb mieszkańca,
    - uwagi o realizacji indywidualnego planu wspierania przez osoby odpowiedzialne,
    - daty, godziny, cel i ewentualny przebieg spotkań z mieszkańcami, czynności wykonywane na rzecz mieszkańca, - inne wydarzenia z życia mieszkańca.
  8. Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi „indywidualny plan opieki mieszkańca”, w skład którego wchodzą następujące zagadnienia:
    - karta informacyjna,
    - stan fizyczny i motoryczny mieszkańca,
    - samoobsługa,
    - kontakty interpersonalne,
    - kontakty ze środowiskiem,
    - spędzanie czasu wolnego,
    - stan psychiczny i kondycja duchowa,
    - wskazania do pracy z mieszkańcem
    - realizacja indywidualnego planu oraz „kartę spostrzeżeń” na temat mieszkańca.