Funkcja Pracownika Pierwszego Kontaktu
Pracownik pierwszego kontaktu jest to osoba podejmująca bezpośredni kontakt z mieszkańcem lub grupą mieszkańców naszego Domu, reagująca na jego potrzeby i wspierająca go w trudnych sytuacjach życiowych.
Jest to osoba wybierana i akceptowana przez mieszkańca, budząca jego zaufanie, a przede wszystkim biorąca czynny udział w zaspokajaniu jego potrzeb bio-psycho-społecznych.
W tut. Domu pracownikami pierwszego kontaktu są pracownicy Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego wspierani w swych działaniach przez specjalistów świadczących usługi na rzecz mieszkańców Domu.
Pracownik pierwszego kontaktu jest rzecznikiem praw i spraw mieszkańca. Z tej racji przedstawia projekt indywidualnego planu pomocy, działa na rzecz jego realizacji w zakresie ustalonym przez Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny oraz czuwa nad jego wykonaniem.
Zakres postępowania pracownika pierwszego kontaktu:
- Pracownik pierwszego kontaktu poznaje zasoby mieszkańca, jego potrzeby, przyzwyczajenia i problemy poprzez:
- Zapoznanie się z informacjami na temat stanu zdrowia mieszkańca, jego możliwościami i ograniczeniami z tego stanu wynikającymi. W razie potrzeby konsultacja z pionem medycznym w tym fizjoterapeutą.
- Sygnalizowanie wszystkich potrzeb w zakresie sprzętu rehabilitacyjnego (po konsultacji z fizjoterapeutą) i innego sprzętu pomocniczego koniecznego mieszkańcowi w celu lepszego funkcjonowania.
- Systematyczne zapoznanie się z wynikami konsultacje medycznych, z których podopieczny korzystał oraz zaleceniami lekarskimi dotyczącymi dbania o jego kondycje fizyczną i psychiczną.
- Dopilnowanie by mieszkaniec miał odpowiednią odzież i obuwie na każdą porę roku, odpowiednią ilość bielizny osobistej, ręczniki, a także środki do utrzymania higieny osobistej (zgodnie z procedurą) oraz oraz przedmioty codziennego użytku niezbędne mieszkańcowi.
- Dbanie o stan odzieży mieszkańca oraz jej ewentualne naprawy.
- Przygotowanie zestawu odzieży na wypadek zgonu (do trumny) oraz gdy zgon nastąpi uporządkowanie rzeczy, które mieszkaniec pozostawił i sprawdzenie czy został przygotowany protokół zdawczy
- Dbanie o to by mieszkaniec miał okazję poznać innych domowników, personel Domu a także możliwości jakimi dysponuje Dom w zakresie sprzętu RTV i AGD, jak również zajęć terapeutycznych.
- Podejmowanie i inicjowanie kontaktów z rodziną mieszkańca tak by zapewniana mieszkańcowi opieka jak najpełniej spełniała jego potrzeby.
- Poświęcenie co najmniej pół godziny tygodniowo na rozmowę ze swoim podopiecznym co pozwoli na lepszą znajomość jego potrzeb, zainteresowań, historii życia.
- Dbanie o aktywność mieszkańca poprzez umożliwianie mu realizacji jego zainteresowań i pasji lub pomoc w znalezieniu nowych sfer aktywności.
- Zainteresowanie sytuacją i potrzebami mieszkańca w przypadku jego pobytu w szpitalu wg obowiązującej procedury.
- Integrowanie swoich podopiecznych poprzez:
prowadzenie spotkań grupowych,
inicjowanie dyskusji, zabaw,
wywołanie różnych sytuacji, które pozwolą obserwować reakcję i zachowania mieszkańca.
- Na spotkaniach Zespołu Opiekuńczo-Terapeutycznego zwracanie uwagi na sprawy swego podopiecznego oraz bycie rzecznikiem jego spraw wobec innych pracowników Domu.
- Po konsultacji z fizjoterapeutą, psychologiem, pracownikiem socjalnym przygotowanie indywidualnego planu wsparcia najpóźniej w 6 miesiącu pobytu podopiecznego w tut. Domu oraz uzupełnianie go co 3 miesiące. - O ile mieszkaniec jest osobą która:
- chce współpracować,
- oczekuje od nas wsparcia,
- nie wykazuje zbyt roszczeniowej postawy,
- pracownik pierwszego kontaktu ustala z nim cel opieki i sposób jego osiągnięcia.W przypadku gdy mieszkaniec nie chce współpracować, nie oczekuje od nas wsparcia, wykazuje postawę roszczeniową pracownik pierwszego kontaktu przedstawia ten problem na spotkaniu Zespołu Opiekuńczo-Terapeutycznego.
- Obrany cel opieki pracownik pierwszego kontaktu przedstawia na spotkaniu Zespołu Terapeutyczno-Opiekuńczego, który ustala działania na rzecz jego realizacji.
- Wyznaczone zostają osoby odpowiedzialne za wykonywanie wymaganego zakresu usług (terapia, zajęcia rehabilitacyjne, usługi zdrowotne, kulturalno-oświatowe, itp.) w obecności kierownika Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego.
- Całokształt wyżej wymienionych zadań koordynuje pracownik pierwszego kontaktu, reaguje w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
- Pracownikiem pierwszego kontaktu mogą być osoby zatrudnione w Dziale Opiekuńczo-Terapeutycznym, osoby świadczące usługi na rzecz Domu na podstawie umów cywilnoprawnych, wolontariusze, przedstawiciele podmiotów działających w sferze pomocy społecznej oraz inne osoby uzgodnione przez Dyrektora Domu i kierownika Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego.
- Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi dokumentację, w skład której wchodzi indywidualny plan opieki mieszkańca oraz karta spostrzeżeń gdzie odnotowuje:
- uwagi na temat stanu mieszkańca ułatwiające zrozumienie zasobów i potrzeb mieszkańca,
- uwagi o realizacji indywidualnego planu wspierania przez osoby odpowiedzialne,
- daty, godziny, cel i ewentualny przebieg spotkań z mieszkańcami, czynności wykonywane na rzecz mieszkańca, - inne wydarzenia z życia mieszkańca. - Pracownik pierwszego kontaktu prowadzi „indywidualny plan opieki mieszkańca”, w skład którego wchodzą następujące zagadnienia:
- karta informacyjna,
- stan fizyczny i motoryczny mieszkańca,
- samoobsługa,
- kontakty interpersonalne,
- kontakty ze środowiskiem,
- spędzanie czasu wolnego,
- stan psychiczny i kondycja duchowa,
- wskazania do pracy z mieszkańcem
- realizacja indywidualnego planu oraz „kartę spostrzeżeń” na temat mieszkańca.